Ben je op zoek naar een overzicht van alle vlaamse Freinet methodescholen?

Welkom op onze website
dé bron voor Freinetonderwijs in Vlaanderen!

Wat is Freinet?

Freinet is een vernieuwende onderwijsmethode die de nadruk legt op actief leren, samenwerking en de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen leerproces. Ontwikkeld door de Franse onderwijzer Célestin Freinet, stimuleert dit onderwijsmodel leerlingen om hun eigen interesses en ervaringen te verkennen en te gebruiken als basis voor leren. In een Freinetomgeving worden communicatie, expressie en coöperatief werken sterk gestimuleerd. Dit resulteert in een inspirerende en participatieve leerervaring waarin leerlingen actief betrokken zijn bij hun eigen groei en ontwikkeling.

Ontdek Vlaamse Freinetscholen

Op deze website vind je een uitgebreid overzicht van alle Freinetscholen in Vlaanderen. Of je nu op zoek bent naar een Freinetschool voor je kind, of gewoon interesse hebt in het Freinetonderwijs, je bent hier aan het juiste adres. Onze website biedt een handige verzameling van Vlaamse Freinetscholen, met essentiële informatie zoals de naam van de school, het onderwijstype (lager, kleuter of secundair) en de locatie. We streven ernaar om ouders en geïnteresseerden te helpen bij het vinden van de juiste school die past bij hun visie op onderwijs en de behoeften van hun kind.

Ontdek, vergelijk en maak een weloverwogen keuze voor het Freinetonderwijs in Vlaanderen. Samen creëren we een omgeving waarin leerlingen kunnen groeien, leren en bloeien.

Wie is Célestin Freinet

Célestin Freinet (1896-1966) was een Franse onderwijzer en pedagoog die wereldwijd bekendheid heeft verworven met zijn revolutionaire bijdragen aan het onderwijs. Als grondlegger van het Freinetonderwijs heeft hij een blijvende impact gehad op het onderwijssysteem.

Freinet was een gepassioneerde voorstander van actief leren en geloofde sterk in de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen leerproces. Hij benadrukte het belang van de leefwereld van het kind en moedigde de integratie van concrete ervaringen en situaties in het lesprogramma aan.

Een van de opvallende elementen van Freinet's aanpak was zijn nadruk op communicatie en expressie. Hij geloofde dat leerlingen zich het beste ontwikkelen wanneer ze de vrijheid hebben om zich op verschillende manieren uit te drukken, zoals door middel van schrijven, tekenen en dramatiseren.

Freinet inspireerde niet alleen leerkrachten, maar ook ouders en andere betrokkenen bij het onderwijs om de traditionele onderwijsmethoden uit te dagen en ruimte te creëren voor innovatie en participatie. Zijn ideeën hebben geleid tot de oprichting van talloze Freinetscholen over de hele wereld, waarvan er vele nog steeds actief zijn en het gedachtegoed van Freinet in ere houden.

Célestin Freinet wordt herinnerd als een visionair en pionier in het onderwijs, wiens ideeën en principes een blijvende impact hebben op de manier waarop we naar leren en onderwijzen kijken.

Een greep uit de zoekresultaten van Google